Categorieën
Boeken

Echt Radmilo

Dit boek heeft mijn kijk op voeding veranderd. Buiten een gedeelte met lekkere recepten gaat dit boek dieper in op wat voeding met je lichaam doet. Het boek is opgesplitst in 8 onderwerpen: voeding, spijsvertering, immuunsysteem, stofwisseling, hormonen, stress, sport en herstel. Verschillende schema’s en tekeningen geven duidelijk weer waarom bepaalde voeding, vitamines goed zijn, in welke voeding dit voor komt en wat dit met je lichaam doet.

Slechts een klein deel van dit boek bevat dieetschema’s en sportoefeningen.

 

Categorieën
Keukengerei Slowjuice Smoothies & Zuivel

Versapers Slowjuicer

De Versapers slowjuicer stond al heel lang op mijn verlanglijstje. Met pasen deze eindelijk aangeschaft.

Hierbij wat slowjuice-tips;

Snijtips;
– snij ananas in lange repen van boven naar beneden, hiermee kort je de vezels in.
– snij appels en peren niet driehoekig maar rechthoekig
– snij harde producten zoals knollen, wortel en gember in plakken van ca. 1 cm dik
Door deze snijwijzes aan te houden zal de zeef minder snel vol lopen of verstopt raken.

Schillen en pitten;
– schillen die niet eetbaar zijn of naar smaken verwijder je. Andere schil kan mee in de slowjuicer.
– grote harde pitten van bv abrikozen, perziken etc kunnen niet in de slowjuicer. Pitten van appel, peren, citrusvruchten zijn geen probleem.
– het is soms wel lekker om 1 schijfje van een citrusvrucht met schil mee te persen.
– granaatappels hebben een bittere pit.

Invoeren;
– wissel harde en zachte producten af.
– eindig met gemakkelijk te persen producten met veel sap. Zo reinigt de zeef meteen een beetje.
– bladgroenten hebben lange vezels. Wissel deze af met fruit zodat de juicer minder snel verstopt raakt.
– als je een grote hoeveelheid sap moet maken is het geen probleem om er een zelfde hoeveelheid koud water bij te doen.

Bewaren;
Het beste is om het sap direct na persen te drinken.
Je kunt het het beste in een glazen fles met schroefdop, donker en afgesloten van zuurstof bewaren. In de koelkast blijft het sap 48 uur goed. De smaak kan wel wat teruglopen.
Sap kun je prima invriezen. Je kunt dan voor bv de hele week maken en dagelijks een flesje eruit pakken.

Foute combi’s; (niet lekker)
Druif – Wortel (zorgt voor winderigheid)
Abrikozen – Groene groenten
Peer – Tomaat
Kool – Citrusvruchten

Schoonmaaktip;
Laat na gebruik de pers even draaien met water erin. Hiermee spoel je al veel weg.

 

 

Categorieën
Slowjuice Smoothies & Zuivel

Rood fruit smoothie

frambozen-bramen-bleekselderij-banaan-gember

Categorieën
Vega Vlees

Broccolistamppot

 

Je hebt nodig:

– aardappels
– broccoli
– spekreepjes
– peper
– kerriepoeder
– scheutje melk
– geraspte kaas

Schil de aardappels en snij ze in kleine stukken. Snij de broccoli in kleine stukken.
Kook de aardappels en de broccoli gaar.
Aardappels krijgen al wat meer smaak als je ze in wat bouillon kookt.
Bak ondertussen de spekreepjes krokant.
Breng de aardappels op smaak met peper en kerriepoeder en voeg scheutje melk toe. Stamp dit tot een puree. Meng de broccoli, kaas en de spekreepjes erdoor.

Zonder de spekreepjes heb je een vegetarisch gerecht.
Smakelijk!

Categorieën
Vis

Kabeljauw met seranoham uit de oven

vis1             vis3

Het eten van een lekker stukje vis begint met een bezoekje aan de visboer.

Vandaag heb ik gekozen voor kabeljauw omdat iedereen thuis er dol op is.

Ik heb de kabeljauw ingewreven met een mengsel van fijngehakte pijnboompitten, olie, peper en verse basilicum.

Daarna de kabeljauw heel kort om en om aanbraden in de pan.

Leg de gebakken vis op twee plakken serranoham en rol de ham er omheen.

Doe deze in een ovenschaal en in ca. 15 minuten laten garen in een op 180 graden voorverwarmde oven.

Smakelijk!

Categorieën
Zoet & Brood

Appel-Havermout koeken

Regelmatig een handje ongezouten noten draagt bij aan een goede gezondheid. Noten bevatten ijzer, vitamine E en B en met name hazel-, walnoten en amandelen bevatten veel onverzadigd vet.

Vandaag gebruik ik walnoten voor deze koeken.

Voor 12 koeken heb je nodig:
– 200 gram havermout
– 2 appels
– 50 gram rozijnen
– 50 gram walnoten
– 50 gram roomboter
– 1 eetlepel honing
– 1 eetlepel kaneel
– snuf zout

Appel schillen, klokhuis eruit halen en raspen.
De rasp samen met alle andere ingrediënten in een kom doen en kneden tot een deegbal. Verdeel deze in twaalf porties en maak hier 12 koeken van op een met bakpapier beklede bakplaat (of rooster)
Doe deze ca. 30 minuten in een op 170 graden voorverwarmde oven. Laten afkoelen en smullen maar.
Een prettige bijkomstigheid is dat het in huis heerlijk ruikt.

Categorieën
Soepen

Zoete puntpaprika-tomatensoep

tomatensoep1

Ui snipperen en knoflookteentje uitpersen.

In pan met beetje olie aanfruiten.

Tomaat en puntpaprika in stukken snijden en erbij doen.

Bouillonblokje toevoegen en beetje water.

Door laten sudderen tot de groenten gaar zijn.

Pureren met staafmixer, basilicum toevoegen en nog even mixen.

Smakelijk!

Categorieën
Vlees

Gezonde hamburger / friet van zoete aardappel / tomaat-mozzarella salade

Vandaag is het Dag van de Burger dus een mooie gelegenheid om zelf hamburgers te maken.

Vandaag eten we ze met friet van zoete aardappel.

Dit heb je nodig voor de hamburgers:
– 500 gram rundergehakt (bij voorkeur biologisch)
– 1 ui
– 2 teentjes knoflook
– 2 theelepels paprikapoeder
– 2 theelepels mosterd
– 1 ei
– paneermeel
– zout en peper

De ui heel klein snipperen en de knoflook uitpersen.
Dit met alle andere ingrediënten bij het gehakt doen en alles door elkaar kneden.
Verdeel het gehakt in vieren en maak er bolletjes van. Duw deze voorzichtig tot een platte schijf.
Laat wat olie in de pan goed heet worden en doe de burgers erbij. Zet het vuur wat lager en bak de burgers 4 tot 5 minuten aan beide kanten.

Voor de friet:
– 4 zoete aardappels
– 1 eetlepel paprikapoeder
– zout
– 2 eetlepels olijf- of zonnebloemolie

De oven voorverwarmen op 200 graden.
Was de aardappels dep ze droog en snij ze in frieten van ongeveer een centimeter dik.
Doe de frieten in een kom met water en laat ze ruim 30 minuten staan. Dep ze weer heel goed droog met keukenpapier of een theedoek.
Meng de frieten met de olie, paprikapoeder en zout.
Leg ze op een bakplaat met bakpapier en bak ze ca. 30 minuten in de oven.

Lekker met een dip van yoghurt, mosterd en honing.

Categorieën
Soepen

Linzensoep met italiaanse bol

Voor de soep;

– ui gesnipperd
– winterpeen in kleine stukjes
– knoflook
– rode linzen (gewassen)
– bouillon

Ui, knoflook en winterpeen in een klein beetje olijfolie aanzetten. Linzen en bouillon erbij. Zachtjes laten koken. Pureren met staafmixer. Op smaak brengen met peper en zout.

Voor het broodje;
– zakje gist
– 350 gr bloem
– snufje zout
– zongedroogde tomaat
– rode ui gesnipperd
– 250 ml water
– 2 eetlepels olijfolie

Alle ingrediënten bij elkaar kneden tot een deeg. In kom afgedekt met vochtige theedoek op warme plek zetten en laten rijzen tot het twee keer zoveel is. Dan vier bolletjes maken en op bakplaat met bakpapier nog 10 minuten laten rijzen onder theedoek.
Oven voorverwarmen op 180 graden. 20 minuten bakken.